duurzame innovatie
in de regionale
kenniseconomie

De Noorderbrug en het lectoraat

De Noorderbrug is een interessante en trouwe partner in het lectoraat ‘Duurzame innovaties in de regionale kenniseconomie’.

Zij is specialist voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel, doofheid met complexe problematiek en een chronische neurologische aandoening. ‘Al een aantal jaren is er naar tevredenheid samenwerking met het lectoraat op het gebied van het thema ‘Vitaliteit en gezondheid’ vertelt Hester van Rossum, Adviseur HRM van de Noorderbrug. Gezamenlijk is er een vraag geformuleerd voor studenten Engineering en Zorg in HealthHub Roden om materialen te ontwerpen en te maken voor het Break-out programma. Deze workshop is ontwikkeld door cliënten van de Noorderbrug en gaat over ervaringsleren.  

Break out ‘Laat je zien!’

Wie ben je, welke hobbels heb je overwonnen, wat is jouw verhaal? Hoe is het om te leven zoals jij?
Tijdens deze workshop kunnen mensen, middels een aantal oefeningen en middelen ervaren, hoe het is om te leven met een specifieke beperking en waar zij, als gevolg van hun hersenletsel of beperking, in het dagelijkse leven tegenaan lopen. Verder willen cliënten de deelnemers laten beseffen dat uiterlijk niet alles zegt over wie je bent en hoe krachtig je kunt zijn. Dat levert verrassende inzichten en beelden op en veel onderling respect. Ze gebruiken hierbij bijvoorbeeld een hulpmiddel dat simuleert hoe het is om constant evenwichtsproblemen te hebben of alles alleen vanuit een kokervisie te zien. Maar ook ervaart iemand hoe het is wanneer je alleen maar met je ogen kunt communiceren. ‘Ervaar het leven van een ander’ is het doel van deze break out sessie / workshop. Binnen het lectoraat hebben medewerkers uit de kenniskring al meegedaan met de workshop en deze als zeer interessant en indrukwekkend ervaren.

De studenten van het Alfa-college Engineering kunnen samen met studenten Zorg ook zelf aan de break out deelnemen. Vanuit de Noorderbrug ligt er de vraag om voor het Break out programma materialen te  ontwikkelen en te ontwerpen om daadwerkelijk duurzaam te gebruiken. Met nieuwe, duurzame materialen kunnen de middelen vaker en langer gebruikt worden. Vanaf februari kunnen studenten aan dit project deelnemen.

Verder hebben het lectoraat en De Noorderbrug een gezamenlijke (kennis-)agenda geformuleerd die o.a. uit de volgende thema’s bestaat:

– door ervaringsleren studenten te laten kiezen voor dit specifieke werk;

– multidisciplinaire groepen Sport, Techniek en Zorg door ervaringsleren beter toe te rusten voor het werkveld waar ze voor opgeleid worden en gezamenlijk met vraagstukken bezig te gaan;

– gezamenlijk ontwikkelen van een keuzedeel;

– betere samenwerking  opleiding en bedrijf (o.a. door afstemming theorie en praktijk en inzet van gastsprekers);

– studenten enthousiast maken voor werken in de Zorg en werken bij De Noorderbrug.

Win-win voor allen dus!