duurzame innovatie
in de regionale
kenniseconomie

Maaike de Jong, onderzoeker binnen het lectoraat verricht onderzoek (met en zonder studenten) naar TripAdvisor als wetenschappelijke methode van onderzoek. Zij heeft o.a. onderzoek gedaan naar het creëren van ‘sustainable communities’ binnen crossovers op het gebied van Vrijetijd, Gezondheid en Wonen: o.a. het District Six Museum in Kaapstad en voor diverse bedrijven in Veenhuizen. Bezoekersreviews op TripAdvisor zijn in Maaike’s onderzoek meegenomen. Hieronder wordt ingegaan op TripAdvisor en het evalueren van bezoekersattracties.

TripAdvisor heeft in die mate aan populariteit gewonnen dat “online sociale netwerksites de meest populaire sites op het internet zijn. De tweede generatie webgebaseerde services wordt gekenmerkt door het hebben van een door de consument gegenereerde inhoud (CGC), waardoor mensen informatie kunnen delen “(Miguéns, Baggio & Costa, 2008, p. 1). Zoals Miguéns et al. uitleggen: “TripAdvisor is een website die is gebaseerd op het idee dat reizigers afhankelijk zijn van beoordelingen van andere reizigers om hun reizen te plannen, of op zijn minst op bevredigende wijze kunnen worden geholpen bij hun beslissingen door hen” (2008, p.2). Anderen stellen dat de TripAdvisor site kan worden gezien als een goed voorbeeld van consumenten die hun toeristische belevenissen delen (Litvin, Goldsmith & Pan, 2008).

De invloed van TripAdvisor op de markt kan niet worden onderschat en bevat diverse toeristische- en horecaproducten (Horner & Swarbrooke, 2016). Miguéns et al. Beschrijven TripAdvisor als waarschijnlijk de grootste online reisgemeenschap (2008), terwijl Law suggereert: “TripAdvisor is bedoeld om te dienen als ‘s werelds toonaangevende e-channel voor reisinformatie en advies” (p.75, 2006).

Voor managers is het belangrijk om het belang van door gebruikers gegenereerde inhoud (UCG) op de bestemmingsafbeelding te begrijpen. De sleutel tot het begrijpen van de impact van de TripAdvisor-community is dat deze bestaat uit UGC (Miguéns et al., 2008, p. 3). Volgens het UNWTO spelen deze types UGC, inclusief TripAdvisor, een steeds belangrijkere rol in de evaluatie van toeristenervaringen (2011). Management van toeristische bestemmingen moet hiervan op de hoogte zijn. Volgens Miguéns et al. Betekent dit een uitdaging voor managers in de manier waarop nieuwe online evaluatiemethoden het imago van een bestemming (2008) kunnen beïnvloeden.

Met deze uitgebreide reikwijdte van TripAdvisor in de toeristische markt is het geen verrassing dat wetenschappers het gebruik van TripAdvisor-recensies binnen academisch onderzoek (Miguéns et al., 2008, over Lissabon, Law, 2006, over internet en toerisme) hebben verkend. Bovendien zijn, met de ontwikkeling van TripAdvisor in academisch onderzoek, ook andere thema’s binnengekomen, waaronder onderzoek naar o.a. ‘Dark Tourism’ en  cultureel erfgoed.

Wetenschappelijk onderzoek naar de betrouwbaarheid van TripAdvisor-beoordelingen (Ayeh, Au & Law, 2013) op TripAdvisor en de geloofwaardigheid van percepties; Tuominen, 2011, over door consumenten gegenereerde reisverslagen; en Chua & Banerjee, 2013, over de betrouwbaarheid van recensies) heeft over het algemeen bijgedragen aan de betrouwbaarheid van die evaluaties. Dit soort onderzoek is echter niet zonder kritiek geweest als het ging om de integriteit van recensies, het voorkomen van neprecensies en het vermogen van gasten om bedrijven en organisaties mogelijkerwijs [met nep nieuws] te schaden (Horner & Swarbrooke, 2016).

Meer weten over deze innovatieve onderzoeksmethode? Neem s.v.p. contact op met Maaike de Jong via e-mail: maaike.de.jong@stenden.com

 

 

Bronnen

Ayeh, J. K., Au, N., & Law, R. (2013). “Do we believe in TripAdvisor?” Examining credibility perceptions and online travelers’ attitude toward using user-generated content. Journal of Travel Research, 52(4), 437-452.

Chua, A. Y., & Banerjee, S. (2013). Reliability of reviews on the Internet: The case of Tripadvisor. In Proceedings of the World Congress on Engineering and Computer Science (Vol. 1).

Horner, S., & Swarbrooke, J. (2016). Consumer behaviour in tourism. Routledge.

Law, R. (2006). Internet and Tourism—Part XXI: TripAdvisor. Journal of Travel & Tourism Marketing, 20(1), 75-77.

Litvin, S. W., Goldsmith, R. E., & Pan, B. (2008). Electronic word-of-mouth in hospitality and tourism management. Tourism management, 29(3), 458-468.

Miguéns, J., Baggio, R., & Costa, C. (2008). Social media and tourism destinations: TripAdvisor case study. Advances in tourism research, 26(28), 1-6.

Tuominen, P. (2011). The influence of TripAdvisor consumer-generated travel reviews on hotel performance.

World Tourism Organization (UNWTO). (2011). Technology in Tourism (Rep.). Retrieved May 31, 2017, from http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/pdf/unwtodigitalresources_volume1_techtourism_eng.pdf.